Vi utbildar för en bättre värld

Vår vision är en utbildning som på bästa sätt förbereder eleverna att själva kunna skapa en bra framtid. Teknik, matematik och naturvetenskap ger nycklar att lösa de globala utmaningarna. Vattenfallgymnasiets teknikprogram fokuserar på hållbar och fossilfri framtid och har ett tvärvetenskapligt arbetssätt där kurser inom naturvetenskap och teknik sammanflätas. Vi utbildar för en bättre värld.

Vi vill lösa de globala utmaningarna

Teknik, matematik och naturvetenskap ger nycklar att lösa de globala utmaningarna. Vattenfallgymnasiets utbildning fokuserar på en hållbar och fossilfri framtid och har ett tvärvetenskapligt arbetssätt där kurser inom naturvetenskap och teknik sammanflätas. Här förbereds eleverna till högskola och arbetsliv med kunskap att själva utveckla framtidens teknik inom elproduktion från energikällor som minskar klimatavtrycket.

Rustade för både framtid och högskola

Alla våra utbildningar har riksintag och på vårt Campus bor eleverna i nybyggda studentbostäder i naturskön miljö och med närhet till skolan, vännerna samt många möjligheter till fritidsaktiviteter.

Teamwork

Hos oss får du jobba mycket i grupp. Det utvecklar ditt ledarskap och din samarbetsförmåga.

Dreamwork

Hos oss får du tänka visionärt och ta dig an de stora frågorna. Du får också möjlighet att driva företag och utveckla egna idéer. Du får kunskap och redskap att bidra till mänskliga rättigheter och globala mål.

Realwork

Hos oss får du jobba med skarpa uppdrag. Det ger dig insikter i och kontakter inom världsledande teknik och modern forskning.

Hos oss får du en utbildning med högsta kvalitet

För en bättre värld

Genom Vattenfallgymnasiets samarbete med Vattenfall AB säkerställer det att utbildningen är aktuell och håller god kvalitet. Vi utbildar med den senaste tekniken för att alla elever ska komma väl förberedda ut i arbetslivet.

Stort fokus på framtidens utmaningar

Vattenfallgymnasiet utbildar den som vill utveckla framtidens teknik för en hållbar och fossilfri framtid med elproduktion från kärnkraft och förnybara energikällor som sol, vind och vatten.

Unik kontakt med arbetslivet

Tack vare vårt nära samarbete med Vattenfall AB ges tillgång till praktik och studiebesök på Forsmarks kärnkraftverk och SKBs anläggningar, liksom Vattenfalls FoU-laboratorium i Älvkarleby.

Individuell utveckling

Inom båda våra inriktningar är eleverna själva fria att forma sin kursplan eller välja ett fördjupningsområde inom Energisystem, Hållbart samhälle, IT, Naturvetenskap eller Teknikvetenskap.

Arbetssätt och miljö

På Vattenfallgymnasiet har vi ett arbetssätt som påminner om arbetslivets. Genom studiebesök, praktik och gästföreläsningar ges möjlighet att uppleva arbetslivets olika roller och arbetsuppgifter.

Ett nära samarbete med näringslivet

Genom Vattenfallgymnasiets nära samarbete med Vattenfall AB får eleverna tillgång till Forsmarks kärnkraftverk och SKB:s anläggningar, liksom Vattenfalls FoU-laboratorium i Älvkarleby. Samarbetet säkerställer att utbildningen är aktuell och håller god kvalitet. Alla som studerar på Vattenfallgymnasiet erbjud också praktikplats och ges förtur till Vattenfalls sommarjobb.

Om Vattenfallgymnasiet

Vattenfallgymnasiet, tidigare Forsmarks skola, har sina rötter i energibranschen. Under åren 1987-2020 ägdes och drevs skolan av Forsmarks Kraftgrupp AB (FKA) med Östhammars kommun som huvudman. Idag ingår Vattenfallgymnasiet i en koncern tillsammans med ytterligare tre teknikgymnasier. Vattenfallgymnasiet har fortfarande en aktiv koppling till energisektorn genom ett betydande stöd från Vattenfallkoncernen och som borgar för att kursmaterial och utbildning ständigt kan hållas aktuell.

Om huvudmannen

Vattenfallgymnasiet ingår i en koncern tillsammans med Hitachigymnasiet i Västerås och Ludvika samt Mälardalens International School i Västerås. Skolorna drivs i aktiebolagsform idag under moderbolaget Teknobildning Sverige AB  som ägs av Fredrik Svensson. Företagets affärsidé är att erbjuda utbildning som förenar tekniskt kunnande, globalt tänkande och entreprenörskap. Utbildningen sker i samarbete med näringslivet.

Besök våra systerskolor

Studera i vacker miljö

Vattenfallgymnasiet ligger vackert inbäddat i Forsmarks bruk - ett vallonbruk med anor från 1500-talet och ett av landets bäst bevarade byggnadsminnen. I bruksbyn finns två herrgårdar, en engelsk park och små sjöar som bjuder in till picknick, bad och vackra promenader.

Mitt i denna natursköna idyll ligger vårt campus med nybyggda boenden. Du som väljer att bo här får nära till skolan, vännerna och naturen med många möjligheter till olika fritidsaktiviteter.

Vi tror på lärande
genom praktik

På Vattenfallgymnasiet har vi ett arbetssätt som påminner om arbetslivets. Genom studiebesök, praktik och gästföreläsningar får du möjlighet att uppleva arbetslivets olika roller och arbetsuppgifter. Som elev på vårt teknikgymnasium får du också förtur till praktikplats på Vattenfalls olika anläggningar och enheter, världen över. Du får kontakter i företagsvärlden och möjlighet att börja bygga nätverk.

Vi utbildar för en bättre värld

vår vision är en utbildning som på bästa sätt förbereder eleverna att själva kunna skapa en bra framtid. Vi utbildar för en bättre värld.

Hållbar energi- & elproduktion

Våra tror på hållbarhet med inriktning på natur - energianvändning och elproduktion.

Framtidens problemlösare

Vårt mål är att utbilda elever i att skapa en fossilfri framtid genom elproduktion från kärnkraft och förnybara energikällor som sol, vind och vatten.

Stäng