Bli elev på Vattenfall- gymnasiet

Är det dags för Gymnasievalet? Går du i 9:an och ska välja vilket program du ska gå? Vattenfallgymnasiet är inte ett vanligt teknikgymnasium. Hos oss får du en direkt insikt i arbetslivet, erbjuden praktik på Vattenfall och möjlighet att bo på skolan på vårt elevboende. Här har vi samlat information för dig som vill bli elev på Vattenfallgymnasiet. Läs mer om teknikprogrammet och våra inriktningar Teknikvetenskap och Produktionsteknik. Samt få svar på vanliga frågor i vår FAQ.

Varför du ska välja Vattenfall-gymnasiet!

Unikt samarbete med Vattenfall AB

Tack vare vårt nära samarbete med Vattenfall AB får du tillgång till praktik och studiebesök på Forsmarks kärnkraftverk och SKBs anläggningar, liksom Vattenfalls FoU-laboratorium i Älvkarleby.

Fokus på att lösa framtidens utmaningar

Vattenfallgymnasiet utbildar dig som vill utveckla framtidens teknik för en hållbar och fossilfri framtid. Vi fokuserar på en hållbar elproduktion från kärnkraft och förnybara energikällor som sol, vind och vatten.

Forma din egen utbildning

Inom båda våra inriktningar är du fri att själv forma din kursplan eller välja ett fördjupningsområde. Välj t.ex. att fördjupa dig inom Energisystem, Hållbart samhälle, IT, Naturvetenskap eller Teknikvetenskap.

Bo med närhet till skolan, vänner och naturen

I anslutning till skolan finns ett mysigt elevboende med elever från hela Sverige och en stark sammanhållning. Här har du nära till skolan, vännerna och naturen och har många möjligheter till olika fritidsaktiviteter.

Liten skola & stark gemenskap

Vattenfallgymnasiet är en liten skola, vilket gör att du kommer lära känna alla och ni kommer komma närmare varandra. Du får också en bra kontakt med lärarna och mycket hjälp om du vill.

Vad är det bästa med att läsa Teknikprogrammet på Vattenfallgymnasiet?

Är du intresserad av Vattenfallgymnasiet?

Är du intresserad av att veta mer, få information om Öppet hus, prova-på-dagar eller vill få mer information om vad som händer på skolan så anmäl ditt intresse. Då ser vi till att du får den information du behöver.

Anmäl intresse:

Lördagen den 4:e maj kl. 12-15 är du välkommen till Vattenfallgymnasiet. Du får träffa elever och personal som bland annat berättar om skolans sommar­läger, skolstarten och vårt elevboende. Om du reser långt kan vi även erbjuda ett övernattningsboende. Kontakta oss om du inte kan komma till Forsmark så sätter vi upp ett online-möte.

En unik kontakt med arbetsslivet.

På Vattenfallgymnasiet har vi ett arbetssätt som påminner om arbetslivets. Genom studiebesök, praktik och gästföreläsningar får du möjlighet att uppleva arbetslivets olika roller och arbetsuppgifter. Som elev på vårt teknikgymnasium får du också förtur till praktikplats på Vattenfalls olika anläggningar och enheter, världen över. Du får kontakter i företagsvärlden och möjlighet att börja bygga nätverk.

Studera med närhet till skolan, vänner och naturen.

På vårt Campus har du nära till skolan, vännerna och naturen och har många möjligheter till olika fritidsaktiviteter. Rummet du hyr är möblerat. Kök och allrum delas med dina huskompisar. Skolan bjuder på frukost och ibland även en vällagad middag.

FAQ - vanliga frågor

Prova på en dag på Vattenfallgymnasiet

På Vattenfallgymnasiet håller vi alltid öppet hus för dig som vill göra ett besök. Du kan få träffa elever och lärare, ställa frågor och prova på att vara elev på skolan för en dag. Uppleva vår natursköna miljö på Forsmarks bruk och besök vårt elevboende. Om du reser långt kan vi erbjuda övernattningsboende.

Vattenfallgymnasiets utbildningar fokuserar på hållbar och fossilfri framtid. Här förbereds eleverna till högskola och arbetsliv med kunskap att själva utveckla framtidens teknik inom elproduktion från energikällor som minskar klimatavtrycket. Alla våra utbildningar har riksintag och på vårt Campus bor eleverna i nybyggda studentbostäder i naturskön miljö och med närhet till skolan, vännerna och många möjligheter till fritidsaktiviteter.

Sverigeunik!
Teknikprogrammet
Teknikvetenskap

Gillar du att konstruera eller programmera? På inriktningen Teknikvetenskap får du lära dig mer om arbetsmetoder och verktyg för matematisk modellering, simulering, styrning och reglering.

Sverigeunik!
Teknikprogrammet
Produktionsteknik

Gillar du att lösa problem? Gillar du att arbeta logiskt och strukturerat? Vill du arbeta både teoretiskt och praktiskt? Då kan inriktningen produktionsteknik på Teknikprogrammet vara för dig.

Vill du få ännu djupare kunskap inom teknik och elproduktion? Har du läst Teknikprogrammet eller annan likvärdig utbildning och vill fördjupa dig? Eller känner dig redo för att kliva ut i arbetslivet direkt? Då kan du ta chansen att läsa Teknikprogrammets yrkesinriktade fjärde år och få titeln gymnasieingenjör. Du kan ansöka till vårt fjärde år oavsett var du läst dina tre föregående gymnasieår.

Hallå där!

Missa inte vårt Digitala Öppet hus den 8 Maj!

Är du nyfiken på Vattenfallgymnasiet? Då ska du inte missa vårt Digitala Öppet hus som vi sänder live den 8 Maj kl. 16:00. Anmäl dig nu!